zondag 1 februari 2009

Woensdag 28 januari 2009
Inspiciënt en duizendpoot Joshua houdt de spanning erin als hij prompt een half uur voor de voorstelling begint met aftellen en roept dat de deuren over een half uur, een kwartier, tien minuten, vijf minuten, drie minuten en nu open gaan. Niemand van ons durft dan nog de vloer af, of het moeten de kinderen zijn die nog net even willen plassen.
De hele week zijn er in de foyer van de Staddschouwburg inleidingen op Medea, voorafgaand aan de voorstellingen. Vanavond praat dramaturge Celine van Buren met mij. Het gesprek gaat over de Medea vanaf Euripides tot Seneca en Ko van den Bosch, maar vooral over de beeldtaal van Ko en Ola en de noodzaak van hen om de actualiteit op te zoeken in klassieke verhalen.
Medea is immer in ontwikkeling. Ook twee dagen na de premiere. Medea Buiten is een groot succes en zal dat na vandaag helemaal zijn, want besloten is om ook Maartje naar de Grote Markt te laten gaan. Na haar dood als Glauke snelt ze de coulissen in, trekt haar laarzen aan, schiet in badmantel en overjas en stapt op de fiets naar de Grote Markt. Aldaar trotseert ze de vrieskou en zingt ze bovenop de zandberg van het NNT de sterren van de hemel. Peter Vandemeulebroecke die al vanaf de eerste dag heen en weer gaat naar de Grote Markt doet na afloop verslag: "Staan wij ons daar al de hele week uit te sloven, dan komt Maartje en iedereen valt om!" Van haar stem, maar natuurlijk ook van Maartje omdat ze Maartje is.
En dat Medea Binnen ook in ontwikkeling is, merk ik aan Malou als zij als Medea tijdens de woedeaanval op Jason een kan water in zijn gezicht gooit. De helft van het water is ook voor mij, maar als vriendin van Medea zal niemand mij daarover horen.
Bij de nazit in de artiestenfoyer hoor ik dat de mensen onder de indruk zijn van onze Medea. Een vrouw zegt:"Het is zo tragisch. Ik ga met een bezwaard gemoed naar huis."














Geen opmerkingen: