dinsdag 26 april 2011

Donderdag 21 april Kerkrade Theater Passage

Gastweblog van Hans Man in't Veld
Gastfotograaf Peter Vandemeulebroecke





Het is een rare week. Van Stadskanaal, naar Amersfoort, dan 's nachts naar Maastricht en dan door naar Kerkrade, Breda en Drachten. Iedereen is bepakt en bezakt. Malou twee tassen, Peter een stoere schoudertas, Maartje een bescheiden tas met nieuwe aanwinsten. Noraly een roze zware koffer op wieltjes die op een bepaalde manier in het busje moet staan anders vliegt hij bij iedere bocht door heel de bus. We gaan ook een stuk met de trein. Als Noraly in Breda als laatste uitstapt, staat het perron vol met wachtende forensen. Iedereen is zo verbijsterd "de nieuwslezeres van het journaal" uit te zien stappen dat niemand haar aanbiedt om even de koffer aan te pakken en voor haar op het perron te zetten. Gelukkig houdt onze Jesus haar in de gaten en grist het roze gevaarte van haar weg, zodat ze keurig uit de trein kan stappen. Noraly (het is Noralydag vandaag....) loopt altijd voor de voorstelling door de stad waar we spelen. Zo ook op deze donderdag, 21 april in Kerkrade. Ik kom haar tegen. Ze roept me vanuit de verte toe dat ze het op DDR vindt lijken. Ik vind het mild uitgedrukt. Het is een theater in een winkel passage onder flats. Buiten op een plein is er een soort jongerenfeest aan de gang met harde muziek van een band. Als deze is uitgespeeld  begint op het podium daar tegenover een disjockey met iets over "serious request". (aanvulling van Noraly: Patrick, de taxichauffeur, die ons na de voorstelling naar Maastricht terugrijdt, vertelt dat Kerkrade in de race is om 3FM binnen te halen met de jaarlijkse decemberactie Serious Request. Volgens Patrick moeten ze het binnenhalen, zeker nadat de burgemeester en enkele wethouders zich al zingend in de strijd hebben geworpen.)De tientallen jongeren op het plein draaien zich dan om en gaan bier drinkend naar de andere kant. Bekeken door veel ouderen op terrasjes en opvallend veel scoot mobielers
In het winkel centrum is er veel leegloop. Ik denk aan een gesprek dat ik eerder die dag heb gehad met een goede vriend van mij die deze streek moet warm maken om culturele hoofdstad te worden. 2014 valt de beslissing. Ze hebben nog even te gaan en tenslotte zijn Almere, Friesland, Utrecht en Den Haag ook in de race. Ik zou het nog niet weten.
Ondanks alles is het een mooie intense voorstelling. Er zijn 110 mensen waarvan 50% jongeren. Een lieve gastvrouw ("ik vertegenwoordig de directie, die is in Heerlen daar is ook een voorstelling en die kan zich niet in tweeen knippen", zegt ze zonder dat ik er naar heb gevraagd) en technici van het theater in korte broek, want het is warm weer buiten.Vanuit mijn positie als Kreon kan ik veel naar Noraly kijken. Ik ben ontroerd als ze probeert Medea te weerhouden van haar vreselijke voornemen om haar kinderen te vermoorden. : "Medea, je vernietigt jezelf," zegt ze een aantal keren achter elkaar en schudt Medea ook door elkaar. Het is zo echt en zo krachtig. Ze doet het als een echte vriendin in een laatste wanhoopspoging om te voorkomen dat Medea haar wanhoopsdaad gaat uitvoeren. Helaas het helpt niet. Later zit ze op de bank voor rechts op het toneel. Peter, die Jason speelt, overhandigt haar het eerste "dode"kind. Ze legt hem op haar schoot en in haar gezicht zie je dat ze weet dat dit kind "echt "dood is en krijgt Noraly een blik alsof ze net echt een mokerslag heeft gekregen en is ze overmand door verdriet. Ik ben altijd blij als ze een paar minuten later zegt: "Het is nu wel genoeg geweest, het zijn maar toneelkinderen"en de kleine Mats en Cor wakker worden en we allemaal het toneel op gaan voor het slotbeeld.
Later terug in Maastricht gaan we de stad nog in. Naar het café van Peter naast zijn toneelacademie. Peter kent ook iedereen en iedereen kent Peter. Ik vind het jammer dat alleen Lourens van den Akker (4e jaars) de voorstelling in Kerkrade heeft gezien. Ze zouden trots zijn geweest op "hun" Peter, de voorstelling en op Noraly natuurlijk want het was tenslotte Noraly dag.



Jesus & Lotte & Jakob & Peter, gastfotograaf

Noraly & Hans, gastcolumnist

voor meer foto's zie:
https://picasaweb.google.com/noranorabey/MedeaReprise25210411KerkradePassageTheater?authkey=Gv1sRgCLTtmaiUucGpKg#


Geen opmerkingen: