zaterdag 7 mei 2011

Vrijdag 6 mei 2011 Deventer Schouwburg

In de foyer van de Deventer Schouwburg klinkt de stem van Maria Callas in Medea, de opera. Zo komen de theaterbezoekers alvast in de stemming voor de inleiding van Loek van Voorst. Hij is recensent bij de regionale krant De Stentor en geeft vaker inleidingen in de schouwburg, vandaag met mij als gast aan tafel. Loek vergelijkt de beginteksten van de vertaling van Pé Hawinkels met die van Ko van den Bosch. Opvallend is dat Ko koningsdochter Glauke en Apsyrtus, de vermoorde broer van Medea opvoert. Wat we nu even vergeten is dat deze beginttekst geschrapt is in de hernomen versie van onze Medea. Loek krijgt het voor elkaar om in een half uur voorbespreking de Medea van het NNT door te lichten op de motieven van Medea om haar kinderen te doden, de manier waarop en hoe wij aan die informatie zijn gekomen en hoe alle andere rollen zijn ingevuld. Besproken wordt ook de moed van Malou om elke avond Medea te zijn. Na afloop van de voorstelling zegt een mevrouw dat ze blij was met de informatie vooraf en dat ze gegrepen was met de link naar de actualiteit van Sietske H. bijvoorbeeld.

Begintekst Medea van Ko van den Bosch

Was toch maar nooit de Argo op haar vaart
naar Kolchis aan de Klaprotsen ontsnapt!
Was zelfs maar nooit in ‘t woud van Pelion
een den geveld, zodat die keurtroep nooit
de riemen had gehad om ‘t Gulden Vlies
voor Pelias te gaan veroveren!
Dan was Medea, nooit opgejaagd
uit Kolchis door haar broer Apsyrtus en
in het ommuurde Jolkos aangeland
met haar uitzinnige liefde voor mij, Jason;
dan had zij Pelias’ dochters nooit verleid
tot vadermoord, dan zou zij nooit gevlucht zijn
voor Pelias’ zoon Acastus en dan zou zij niet
met man en kinderen hier in Korinthe wonen, -
uitgeweken maar desondanks geliefd
in haar uiteindelijke toevluchtsoord,
en mij Jason onverminderd toegedaan.
Maar nu: lig ik in ’t huwelijksbed ...
...met Glauke, de prinses, de dochter van KREON, die
het land Korinthe bestuurt.... Zijn we er nog?



Geen eigen foto's vandaag. Die heb ik per ongeluk gewist. Anders zou hier een keur aan portretjes staan van geluidsman Peter Zwart, want dit zou een Peter Zwart-dag worden. Ik had hem in alle standjes op de foto gezet. Achter zijn geluidstafel die meestal midden in de zaal is opgesteld, maar in deze Deventer Schouwburg heel erg vooraan is, op vier rijen stoelen verwijderd van het toneel. Peter zit daar altijd naast Joshua, die het licht doet. Samen hebben ze zich in allerlei bochten gedraaid om de fotoshoot zo geslaagd mogelijk te maken met gekke bekken en vreemde poses. Ik maakte ook foto's van Peter bij de tafel, links in de coulissen, waar alle zenders keurig op naam liggen. Daar zag Hans zijn kans schoon om vast te leggen hoe ik mijn jurk omhoog houd voor Peter als hij mij zendert. Met alle plezier heb ik ook Peter en Kiek samen op de foto gezet, allebei wijzend naar de vloer van het toneel om de achternaam van Peter aan te geven. Er waren nog veel meer foto's van Peter met Malou, Peter met Joshua, Peter met Hans, Peter met Maartje, Peter met de kinderen Guus en Ollie en Peter met de andere Peter die Jason speelt. Helaas. Morgen in Zwolle ga ik in de herkansing en maak er dan opnieuw een Peter Zwart-dag van.  

Programmaboekjes van de schouwburgen worden ruim van te voren gedrukt. Vandaar dat hier nog  Merijn de Jong vermeld wordt. In de eerste ronde van Medea was hij Jason. Die rol wordt nu gespeeld door Peter Vandemeulebroecke.

Geen opmerkingen: